Tarinatalouden ja elämysyhteiskunnan aikakausi – kooste yritysillasta 12.6.2018

      Kommentit pois päältä artikkelissa Tarinatalouden ja elämysyhteiskunnan aikakausi – kooste yritysillasta 12.6.2018

Työpeili-hankkeen toteuttamassa yrityksen näkyvyysillassa ajatusten vaihto oli vilkasta ja tunnelma avoin. Kiitos jokaiselle paikalla olleelle yrittäjälle ja illan teemaan meidät johdattaneelle Sari Toivoselle (Idearäätäli Oy). Seuraavassa kooste illan keskusteluista ja puheenaiheista.
 

Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle? 

Tämä kysymys on hyvä esittää itselleen aika ajoin. Se voi auttaa tunnistamaan omia arvoja ja tarkastelemaan itseään ulkopuolisen silmin. Voit pohtia…  

…millaisen vaikutelman haluan tuoda mukanani eri tilanteisiin?
…miten kohtaan asiakkaat ja yhteistyökumppanit?
…mikä toimintatavassasi on sellaista timanttia, jolla jäät ihmisten mieliin ja sydämiin?

Ritarin tarina – vinkkejä vuosisatojen takaa tämän päivän yritystoimintaan 

– Viisaat mallintavat: kaikkea ei tarvitse keksiä uudestaan
– Kurinalaisuus: itsensä kehittäminen vaatii kärsivällisyyttä, mutta myös oman ammattitaidon kunnioittamista ja itseensä uskomista
– Hiottu strategia: älä lähde soitellen sotaan, vaan linjaa, mikä on oma ”taistelukenttäni”
– Ymmärrys ihmisten käyttäytymisestä: Tunne, järki, persoona!

Kameleontin kyky katsoa 360 astetta 

Kun havaitsemme toimintaympäristöämme kokonaisvaltaisemmin, ymmärrämme, miten maailma makaa. Tämä auttaa asettumaan kumppanin (asiakkaan) nahkoihin. Kullanarvoinen kysymys etenkin hoiva- ja hyvinvointialan työssä on, miten haluaisin, että minua tai läheistäni kohdeltaisiin ja kohdattaisiin.

Punainen lanka apuun yrittäjyyden kehittämisessä 

  1. Tunnista solmukohdat: missä voin kehittyä, muuttaa toimintatapoja ja myös hyväksyä omat heikkoudet, jolloin voimme pyytää apua muilta.
  2. Karsi ylimääräinen: selkeytä kotisivuja tai yrityksen toimitilaa (vähemmän on usein enemmän)
  3. Selkey: karsi aikasyöpöt (mm. puhelin ja some) tai tee suursiivous toimitiloihin


Markkinoinnin maailmanpyörä
 

Jokainen poimi pöydältä ajatuksia tai kysymyksiä herättäneen ”vaunun”, joissa oli viestinnän ja markkinoinnin elementtejä. Keskusteluun nousivat esimerkiksi…

  • tulirinki
  • 3 perunaa
  • omahuoltamo
  • markkinointi
  • sudenhetki
  • parasta ennen
  • palvelumuotoilu
  • moniaistisuus 

Toivomme, että keskustelut ja tämä koonti herättelevät jotain sellaista, jonka voit viedä osaksi yrittäjyyttä ja yritystoimintaa – joko ajatuksen tasolla tai konkreettisemmin. Kaikkea ei tarvitse laittaa uuteen uskoon, kun perustukset ovat vakaat ja ympärillä auttavainen verkosto, toiminta kyllä kannattelee.

Lisätietoja:
Kaarina Latostenmaa, projektipäällikkö, 044 710 3662, kaarina.latostenmaa@samk.fi
Niina Inberg, Asiantuntija/viestintä, 044 710 3447, niina.inberg@samk.fi